Co byste měli vědět o pneumatikách

O pneumatikách by se toho dalo napsat hodně. Ne vše však musíte jako motorista vědět. Proto si shrneme jen nejdůležitější informace o pneumatikách. A když budete potřebovat odborný servis?

O pneumatikách

Pneumatiky představují pružnou součást kol dopravních prostředků. Jsou plněná vzduchem a mají tvar toroidu, což je těleso v prostoru získané rotací uzavřené rovinné křivky. Pneumatiky jsou nasazené na vnějším obvodu ráfku.
Pneumatiky mají několik funkcí. Těmi základními jsou vedení směru, nesení zátěže, tlumení, valivý pohyb, přenos výkonu a jeho zachování v dostatečné míře.
Základní vlastností pneumatik jsou její rozměry. Tento údaj je důležitý při výběru nových pneumatik. Rozměr je uvedený na boku pneumatiky a potřebný rozměr pro vaše auto najdete ve velkém technickém průkazu.
Pneumatiky mají své značení, které tvoří čísla i písmena. Ze značení vyčtete šířku pneumatiky v milimetrech, profil pneumatiky v procentech šířky, typ pneumatiky, vnitřní průměr pneumatiky, index rychlosti a index nosnosti.

Části pneumatiky

Pneumatika se skládá z několika částí. Jsou jimi:

  • běhoun: Tato část pneumatiky je ve styku s vozovkou. Důležitý je její dezén, který musí mít zákonem předepsanou minimální hloubku (1,6 mm). Dezén může mít podélné či příčné drážky. Běhoun je vyráběný ze směsi mající dobré adhezní vlastnosti.
  • nárazníky: Je to část pneumatiky, která se nachází pod běhounem. Jsou zpevněné pevnými ocelovými lany.
  • NRS korunové zesilující nárazníky: Tvoří je dvě části. Jsou umístěné z vnějšku stany běhounu. Pomáhají minimalizovat riziko smyků.
  • kostra pneumatiky: Je tvořená bavlněnými, plastovými, ocelovými či polyesterovými vláky spojenými pryží. Je uložená pod pláštěm pneumatiky a poskytuje dostatečnou odolnost proti tlaku.
  • patka pláště: Část pneumatiky zesílená jedním či dvěma ocelovými lanky. Pomáhají držet pneumatiku v ráfku. Přenáší točivý moment motoru a brzdění z ráfku pneumatiky na styčnou plochou pneumatiky ze silnicí.
  • bok pneumatiky: Tvoří ho přírodní či syntetická pryž spojující běhoun patkami pneumatiky. Pryž chrání kostru pneumatiky před mechanickým poškozením.