Pneuservis-brno-levne.cz

Co byste měli vědět o pneumatikách

O pneumatikách by se toho dalo napsat hodně. Ne vše však musíte jako motorista vědět. Proto si shrneme jen nejdůležitější informace o pneumatikách. A když budete potřebovat odborný servis?

Pneumatiky představují pružnou součást kol dopravních prostředků. Jsou plněná vzduchem a mají tvar toroidu, což je těleso v prostoru získané rotací uzavřené rovinné křivky.

Pneumatiky jsou nasazené na vnějším obvodu ráfku. Pneumatiky mají několik funkcí. Těmi základními jsou vedení směru, nesení zátěže, tlumení, valivý pohyb, přenos výkonu a jeho zachování v dostatečné míře.

Základní vlastností pneumatik jsou její rozměry. Tento údaj je důležitý při výběru nových pneumatik. Rozměr je uvedený na boku pneumatiky a potřebný rozměr pro vaše auto najdete ve velkém technickém průkazu.

Pneumatiky mají své značení, které tvoří čísla i písmena. Ze značení vyčtete šířku pneumatiky v milimetrech, profil pneumatiky v procentech šířky, typ pneumatiky, vnitřní průměr pneumatiky, index rychlosti a index nosnosti.

Části pneumatiky

Pneumatika se skládá z několika částí. Jsou jimi:

Běhoun: Tato část pneumatiky je ve styku s vozovkou. Důležitý je její dezén, který musí mít zákonem předepsanou minimální hloubku (1,6 mm). Dezén může mít podélné či příčné drážky. Běhoun je vyráběný ze směsi mající dobré adhezní vlastnosti.

Patka pláště: Část pneumatiky zesílená jedním či dvěma ocelovými lanky. Pomáhají držet pneumatiku v ráfku. Přenáší točivý moment motoru a brzdění z ráfku pneumatiky na styčnou plochou pneumatiky ze silnicí.

Kostra pneumatiky: Je tvořená bavlněnými, plastovými, ocelovými či polyesterovými vláky spojenými pryží. Je uložená pod pláštěm pneumatiky a poskytuje dostatečnou odolnost proti tlaku.

Nárazníky: Je to část pneumatiky, která se nachází pod běhounem. Jsou zpevněné pevnými ocelovými lany.

Bok pneumatiky: Tvoří ho přírodní či syntetická pryž spojující běhoun patkami pneumatiky. Pryž chrání kostru pneumatiky před mechanickým poškozením.

NRS korunové zesilující nárazníky: Tvoří je dvě části. Jsou umístěné z vnějšku stany běhounu. Pomáhají minimalizovat riziko smyků.